Mekanisk arbeid

Læreplanmål:

  1. Utføre mekanisk arbeid fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med krav til helse, miljø og sikkerhet og rutiner for kvalitetssikring og internkontroll.
    Gjennomføring: Her nevnes ikke noe spesifikt type arbeid. Eleven skal imidlertid ha den nødvendige teoretiske forståelse og være i stand til å utføre ulike typer mekaniske arbeider i henhold til rutiner for kvalitetssikring og internkontroll.
  2. Lage planer og tegninger for arbeidsoppgaver og materialbehov etter arbeidsbeskrivelser.
    Gjennomføring: Dette er et «teorimål». Eleven skal utarbeide planer og tegninger.
  3. Velge riktige materialer for bearbeiding og sammenføyning ut fra arbeidstegninger og spesifikasjoner.
    Gjennomføring: Dette er for en stor del et teorimål, men det passer godt å arbeide med dette målet i tilknytning til et læringsoppdrag, der eleven «velger» riktige materialer. For å kunne «velge» så kreves også en grunnleggende teoretisk teknisk kompetanse i forhold til materialteknologi.
  4. Bruke verktøy for kutting, saging, skjæring og rørbøying.
    Gjennomføring: Her behøves først en teoretisk forståelse, og så gjennomføring av praktiske øvelser i «kutting, saging, skjæring og rørbøying».
  5. Gjøre rede for aktuelle bearbeidingsmaskiner for mekanisk tilvirkning.
    Gjennomføring: Med «bearbeidingsmaskiner» så menes sannsynligvis forholdsvis større verktøymaskiner som dreiebenk og fres. Det vil imidlertid oppfylle læreplanens krav at eleven lærer dette som teoristoff.
  6. Bruke aktuelle sammenføyingsmetoder.
    Gjennomføring: Med «sammenføyningsmetoder», så kan for eksempel menes: Liming, bløtlodding, hardlodding, gassveis og elektrosveis. Her behøves både en teoretisk og en praktisk kompetanseoppbygging.
  7. Sette sammen, modifisere, idriftsette, vedlikeholde og funksjonsteste mekanisk utstyr.
    Gjennomføring: Man kan vel gå ut i fra at med «mekanisk utstyr» så menes «den type mekanisk utstyr som man typisk finner i et automatisert anlegg».
  8. Planlegge, gjennomføre og dokumentere vedlikehold av reguleringsventiler og ventilutstyr etter leverandørens spesifikasjoner.
    Gjennomføring: Her behøves det både reguleringsventlier og arbeidsunderlag fra leverandør/tilvirker, slik at elevene kan trene på å utføre slike arbeider.
  9. Sette sammen, modifisere, idriftsette, vedlikeholde og funksjonsteste hydraulisk og pneumatisk utstyr og av anlegg med tilhørende rørsystem.
    Gjennomføring: Her vil vel kanskje hydrauliske og pneumatiske aktuatorer være best egnet for en slik arbeidstrening. Pumper og styringsventiler kan også være aktuelle å ta i bruk i en slik sammenheng.
  10. Planlegge, sluttkontrollere og dokumentere det mekaniske arbeidet som utføres, og vurdere kvaliteten på eget arbeid.
    Gjennomføring: Dette læreplanmålet kan naturlig legges inn i praktiske læringsoppdrag.
  11. Dokumentere egen opplæring i mekanisk arbeid.
    Gjennomføring: Dette målet kan bli ivaretatt ved loggføring av arbeidsaktiviteter ved utplassering i bedrift og ved loggføring i forbindelse med utførelse av praktiske arbeider på skolen.

 

Gjennomføring – generelt:

Arbeide med teoristoff:

Gjennomføringen av læreplanmålene i «faget mekaniske arbeider» krever neppe gjennomgang eller læring av teoristoff på et utpreget «avansert nivå». Dette dreier seg til dels om elever som møter faget «Mekanisk arbeid» for første gang i forbindelse med gjennomføring av VG3 automatisering.

Man skulle tro at de læringsressursene som finnes hos NDLA for VG1 automatisering kunne passe for å ivareta «grunnleggende krav til teoretisk kompetanse.

Lærebøkene i produksjonsteknologi for VG1 TIP og VG2 Industriteknologi er også aktuelle lærekilder.

Dessuten så vil også kreves en del spesialisert teori tilpasset spesialisert praksisopplæring, se avsnitt under.

Praksisopplæring:

En del av praksisopplæringen vil kunne ha noe forholdsvis likt innhold som VG1 TIP. Dette gjelder for eksempel slike oppgaver som kutting, saging, sveising og andre typer sammenføyning. Disse praksisoppgavene kan også integreres inn i forholdsvis større tverrfaglige læringsoppdrag.

Dessuten så finnes det også en mer spesialiserte lærings- og kompetansemål:

  • Arbeider på reguleringsventiler.
  • Arbeider på hydrauliske og pneumatiske arbeidssylindre.
  • Arbeider på hydrauliske og pneumatiske styresylindre.

For disse mer spesialiserte arbeidene så vil det være til dels nødvendig å finne fram til dokumentasjon fra produsent og legge opp til et særskilt praksisopplegg for disse komponentene.