Automatiseringssystemer

  1. Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere programmerbare logiske styringssystemer for digital og analog signalbehandling knyttet til elektriske, hydrauliske og pneumatiske anlegg, og bruke digitalt verktøy til programmering, konfigurering og feilsøking.
    Gjennomføring: Dette er et forholdsvis komplekst og sammensatt læreplanmål som forutsetter en lang rekke forskjellige læringsaktiviteter gjennomført over tid. Læreplanmålet forutsetter både teoretisk og praktisk kompetanse innenfor ulike læringstema som PLS, elektroniske kretser, pneumatikk og hydraulikk. Krever også kompetanse i forhold til teknisk tegning og dokumentasjon.
  2. Planlegge og dokumentere reguleringssløyfer for temperatur, trykk, turtall, nivå, mengde, og montere og sette i drift minst to av disse.
    Gjennomføring: Også dette er et komplekst og sammensatt mål for sluttkompetanse, som krever mesting av både teori og praksis i forhold til flere typer reguleringssløyfer og instrumenteringssystemer.
  3. Planlegge og dokumentere montasje og idriftsetting av reguleringsventil med tilhørende forstillingselement.
    Gjennomføring: Dette er et litt mer avgrenset læringstema som krever både teoretisk og praktisk forståelse for reguleringssystemer og ventilstillere.
  4. Optimalisere automatiseringssystemene ved å bruke automatiske og manuelle metoder basert på prosessbehov.
    Gjennomføring: Dette er et læreplanmål som hører naturlig sammen med læreplanmål 2.
  5. Bygge sammen, framstille, tilpasse, sammenføye og funksjonsteste mekaniske deler til automatiseringssystemene, basert på materialenes egenskaper og produsentens tekniske dokumentasjon.
    Gjennomføring: Krever teoretisk og praktisk kompetanse både i forhold til materialteknologi og sammenføyningmetoder og også i forhold til lesing av teknisk dokumentasjon.
  6. Lese og forklare prosesskjemaer med tilhørende instrumentering.
    Gjennomføring: Dette læreplanmålet krever kompetanse i lesing av tekniske tegninger. Læres naturlig sammen med tema som reguleringssløyfer og instrumentering.
  7. Bruke digitale verktøy for å produsere skjemaer og mekaniske tegninger knyttet til de elektriske, pneumatiske og hydrauliske styre- og reguleringssystemene.
    Gjennomføring: Dette sluttkompetansemålet krever teoretisk og praktisk kompetanse i forhold til styre og reguleringssystem og også kompetanse i utførelse av teknisk tegning ved hjelp av PC-baserte tegneprogram.
  8. Planlegge, gjennomføre og dokumentere kontroll og vedlikehold av målesystemer for temperatur, trykk, turtall, nivå og mengde.
    Gjennomføring: Dette sluttkompetansemålet krever teoretisk og praktisk kompetanse i forhold til ulike typer instrumenteringssystemer og i forhold kalibrering av slike måletransmittere. Læres naturlig i tilknytning til tema 2.
  9. Planlegge, gjennomføre og dokumentere kontroll, vedlikehold og reparasjon av reguleringsventil, og utføre tilhørende mekanisk arbeid.
    Gjennomføring: Krever teoretisk og praktisk kompetanse i forhold til arbeider på reguleringsventiler.
  10. Planlegge, gjennomføre og dokumentere kontroll, vedlikehold og reparasjon av hydraulisk og pneumatisk utstyr med tilhørende rørsystemer.
    Gjennomføring: Krever teoretisk og praktisk kompetanse i forhold til hydraulikk og pneumatikk.
  11. Planlegge, gjennomføre og dokumentere kontroll, vedlikehold og reparasjon av maskinutrustning.
    Gjennomføring: Med «maskinutrusning» så menes sannsynligvis ulike typer verkstedmaskiner som søyleboremaskin, dreiebenk og sag.
  12. Ta hensyn til elektriske støykilder i arbeidet med automatiseringssystemer og utstyr.
    Gjennomføring: Kjennskap til teorien rundt elektriske støykilder og anvendelse av denne i tilknytning til praktiske prosjekter. Læres naturlig sammen med læreplanmål 1 og 2.
  13. Gi brukerveiledning om automatiseringssystemene og utstyret.
    Gjennomføring: Tverrfaglig i forhold til norskfaget. Læres naturlig sammen med læreplanmål 1 og 2.
  14. Funksjonsteste automatiseringssystemene og utstyret og redegjøre for den prinsipiell virkemåten.
    Gjennomføring: Krever en helhetlig praktisk og teoretisk forståelse. Læres naturlig samnmen med læreplanmål 1 og 2.
  15. Måle elektriske størrelser på automatiseringssystemene og utstyret og vurdere måleresultatene.
    Gjennomføring: Krever teoretisk og praktisk kompetanse i forhold til måleteknikk. Gjennomføres naturlig i tilknytning til læreplanmål 1 og 2.
  16. Feilsøke på automatiseringssystemene og utstyret etter koblings- og driftsfeil og loggføre feilsøkingsarbeid.
    Gjennomføring: Krever teoretisk og praktisk forståelse for automatiserte systemer. Gjennomføres naturlig i tilknytning til læreplanmål 1 og 2.
  17. Risikovurdere og sluttkontrollere det arbeidet som utføres, og vurdere kvaliteten av eget arbeid.
    Gjennomføring: Krever teoretisk og praktisk forståelse for risikovurdering. Gjennomføres naturlig i tilknytning til læreplanmål 1 og 2.
  18. Beskrive ulike vedlikeholdssystemer knyttet til automatiseringssystemer.
    Gjennomføring: Krever kompetanse i forhold til tekniske vedlikeholdssystemer.
  19. Bruke faglig presist språk om automatiseringssystemer og utstyr tilpasset brukere, supportpersonell, utføre arbeidet på automatiseringssystemer og utstyr fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover og forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon.
    Gjennomføring: Et sammensatt læreplanmål som både krever språklige og praktiske ferdigheter. Gjennomføres naturlig sammen med læreplanmål 1 og 2.
  20. Utføre arbeidet med automatiseringssystemer og utstyr i overensstemmelse med gjeldende sikkerhetsforskrift.
    Gjennomføring: Krever teoretisk kompetanse i forhold til sikkerhetsbestemmelser og til å anvende denne i en praktisk sammenheng.
  21. Utføre arbeidet i overensstemmelse med rutiner for kvalitetssikring og internkontroll.
    Vurdere og teste ut ideer til produkter som kan fremme entreprenørskap.
    Gjennomføring: Krever teoretisk forståelse for kvalitetssikring og internkontroll og til å anvende denne kompetansen i en praktisk sammenheng.

 

Forkortet læreplan i stikkords form:

  1. Styringsteknikk – PLS, analogteknikk, digital, hydraulikk, pneumatikk.
  2. Reguleringsteknikk – Reguleringssløyfer for temperatur, trykk, turtall, nivå, mengde. Sette i drift to forskjellige reguleringssløyfer.
  3. Arbeide med reguleringsventiler.
  4. Gjennomføre optimalisering av reguleringssløyfer.
  5. Arbeide med mekaniske deler til automatiseringssystemene.
  6. Lese og forklare prosesskjemaer.
  7. Dokumentere ved hjelp av tekniske tegneprogrammer.
  8. Arbeide med målesystemer for temperatur, trykk, turtall, nivå og mengde.
  9. Arbeide med reparasjon og vedlikehold av reguleringsventiler.
  10. Vedlikehold og reparasjon av hydraulisk og pneumatisk utstyr.
  11. Maskinutrustning. Bruk av teknisk verkstedsutstyr.
  12. Ta hensyn til elektriske støykilder.
  13. Å gi brukerveiledning på systemene.
  14. Gjennomføre funksjonstest av systemene.
  15. Gjennomføre målinger på systemene.
  16. Gjennomføre feilsøking på systemene.
  17. Gjennomføre risikovurdering og sluttkontroll.
  18. Forklare vedlikeholdssystemer.
  19. Kommunisere rundt regelverk og praktisk utførelse.
  20. Utføre arbeidet i forhold til regelverket for sikker jobbutførelse.
  21. Utføre arbeidet riktig mht kvalitetssikring og internkontroll.