Hva er så «derivasjon» ?
Også for å få et intuitivt bilde av hva «derivasjon» eller en d-funksjon er for noe i reguleringsteknikken, så kan vi ta utgangspunkt i bil eller mopedkjøring.
Hvis en bil eller et annet kjøretøy kjører med en konstant hastighet, da akselerasjonen og endingen i hastighet lik 0. Kjører man i en helt jamn fart i 40 km/t da er akselerasjonen lik 0. Øker vi der i mot hastigheten fra 40 km/t til 80 km/t da har vi akselerasjon. Tilsvarende når vi tråkker på bremsen, da har vi «negativ akselerasjon» eller «retardasjon».
Akselerasjonen til en bil er akkurat det samme som «den deriverte av hastigheten», eller med andre ord «hvor hurtig hastigheten forandrer seg». Når vi for eksempel kjøper oss en Porsche 911, eller en annen sportsbil, da er det fordi vi ønsker oss en bil som er veldig god til å derivere hastigheten med hensyn til tiden.
På tilsvarende måte så handler D-funksjonen i reguleringsteknikken om hvor hurtig reguleringsavviket forandrer seg. (Hvordan det «akselererer»)
På grunn av at D-Funksjonen reagerer på hurtige endringer, så kan den være følsom for målestøy. Slik målestøy kan oppfattes som «hurtige små endringer i reguleringsavviket». Dette kan bidra til en ustabil regulering. (Ocilering i pådraget.)