Automatiseringssystemer

Læreplanmål:

  1. Utføre arbeid på automatiserte anlegg fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med krav til helse, miljø og sikkerhet og rutiner for kvalitetssikring og internkontroll.
    Gjennomføring: Gjennomgang av teori pluss praktisk gjennomføring i tilknytning til litt større læringsoppdrag.
  2. Utføre risikovurdering og vurdere tiltak for ivaretakelse av person– og maskinsikkerhet.
    Gjennomføring: Gjennomgang av teori pluss praktisk gjennomføring i tilknytning til litt større læringsoppdrag.
  3. Vurdere hvilke regelverk og normer som gjelder for arbeidet som skal utføres og anvende dette.
    Gjennomføring: Gjennomgang av teoripluss praktisk gjennomføring i tilknytning til litt større læringsoppdrag.
  4. Planlegge, utføre, vurdere kvalitet, sluttkontrollere og dokumentere arbeidet.
    Gjennomføring: Gjennomgang av teori pluss praktisk gjennomføring i tilknytning til litt større læringsoppdrag.
  5. planlegge, programmere, montere og idriftsette programmerbare styresystemer
    Gjennomføring: Gjennomgang av teori pluss praktisk gjennomføring i tilknytning til litt større læringsoppdrag.
  6. Endre og tilpasse skjermbilder for grensesnitt mellom menneske og maskin.
    Gjennomføring: Grunnkompetanse opparbeides gjennom gjennomgang av teori og mindre
    praksisøvelser i klasserommet. Den opparbeidede kompetanse kan så tas i bruk i forbindelse med litt større læringsoppdrag.
  7. Anvende ulike elektroniske kommunikasjonssystemer i automatiserte anlegg.
    Gjennomføring: Her behøves en del teori og også praksis omkring grunnleggende datakommunikasjon. Bør kanskje også kombineres med teori og praksis rundt HMI.
  8. Vurdere datasikkerhet i automatiserte anlegg.
    Gjennomføring: Her behøves en del teori og også praksis omkring grunnleggende datakommunikasjon samt også  fordypning i det som går på datasikkerhet.
  9. Tegne, lese og forklare instrumenterte prosessflytskjemaer og bruke annen relevant dokumentasjon for automatiserte anlegg.
    Gjennomføring: Her kreves kunnskaper om teknisk tegning og erfaring med bruk av teknisk tegning i forbindelse med planlegging og dokumentasjon av tekniske læringsoppdrag innenfor automatisering.
  10. Montere, konfigurere, kalibrere og idriftsettelse digitale og analoge målesystemer.
    Gjennomføring: Her behøves en generell gjennomgang av teori og praksis rundt det som går på generelle prinsipper for kalibrering. Målformuleringen favner bredt. Man kan for eksempel tenke seg at det dreier seg om trykk, nivå, temperatur og massegjennomstrømning. Hva som menes med skillet mellom en digital og en analog måling er vel litt uklart. Man kan tenke seg at det praktiske skillet går mellom digital kontra analog signaloverføring.
  11. Idriftsette og optimalisere regulatorer basert på prosessbehov.
    Gjennomføring: En regulator lar seg neppe optimalisere uten at den er en del av en komplett reguleringssløyfe. Det vil derfor være nødvendig å utføre dette arbeidet på hele reguleringssløyfer og prosessanlegg. Nivåsløyfer og hurtige temperatursløyfer skulle kunne brukes.
  12. Montere og idriftsette ulike typer pådragsorganer med tilhørende forstillingselementer og hjelpeutstyr.
    Gjennomføring: Her er det kanskje først og fremst reguleringsventilen som skille seg naturlig ut som et «objekt for teori og praksisopplæring». Andre «læringsobjekter» kan også være frekvensomformer/trefasemotor.  
  13. Programmere, idriftsette samt gjøre rede for roboters funksjon og anvendelse i produksjonsanlegg.
    Gjennomføring: Her stilles det krav om programmering og igangkjøring og generelt om forklaring av virkemåte. Det stilles ikke krav om at eleven skal lære å sette opp og kjøre i gang en komplett produksjonscelle for robot, med matemaskiner, bearbeidingsmaskiner og PLS styring. Man kan enten tolke denne målformuleringen til å bare omfatte for eksempel en litt mindre modell av en håndteringrobot, som skal kunne programmeres og settes i drift til enkle oppgaver. Til å oppfylle kravene i forhold til dette læreplanmålet, så bør man også kunne bruke en enkel «bordmodell» av en håndteringsrobot der det benyttes «standard metoder» for programmering og igangkjøring.
  14. Måle fysiske størrelser i automatiserte anlegg.
    Gjennomføring: I denne sammenheng så bør det vel først og fremst dreie seg om å måle størrelser i automatiserte anlegg og ikke i for eksempel anlegg for elenergi. Fokus bør derfor være på å måle standard signalverdier for automatisering, dvs 4-20 mA, 1-5V, 2-10V, 0,2-1 Bar, osv.
  15. Feilsøke og rette feil i automatiserte anlegg.
    Gjennomføring: Dette læreplanmålet bør rent praktisk dekkes inn i forbindelse med andre litt større læringsoppdrag, der elevene lærer å feilsøke ut i fra koblingsskjema og prosesskjema.
  16. Bruke gjeldende regelverk og normer for elektriske installasjoner på maskiner.
    Gjennomføring: Regler og normer bør i denne sammenheng først og fremst være Maskinforskriften og NEK-EN-60204-1.
  17. Bruke gjeldende regelverk og normer for installasjon av elektroniske kommunikasjonssystemer.
    Gjennomføring: Her er det kanskje litt uklart hvilket regelverk og hvilke normer det dreier seg om. Læreplanmålet kan tolkes til også å omfatte kommunikasjon over Internett.
  18. Beskrive ulike vedlikeholdssystemer og -rutiner knyttet til automatiserte anlegg, og anvende et av disse.
    Gjennomføring: Dette dreier seg primært sett om et teorimål som går på opplæring i vedlikeholdssystemer.
  19. Redegjøre for bedriftens organisasjonsoppbygging og bedriftens verdiskapning i et samfunnsperspektiv.
    Gjennomføring: Dette bør undervises tverrfaglig i forhold til faget samfunnsfag.
  20. Dokumentere egen opplæring i automatiseringssystemer.
    Gjennomføring: Dette bør dreie seg om nokså ordinær loggføring.

 

Automatiseringssystemer – Forkortet læreplan i stikkords form:

  1. Nøyaktig utførelse, HMS, Internkontroll.
  2. Rissikovurdering. Sikkerhet.
  3. Regelverk og normer.
  4. Planlegge, produsere. sluttkontrollere.
  5. PLS
  6. HMI
  7. Kommunikasjonssystemer.
  8. Datasikkerhet.
  9. Dokumentasjon.
  10. Digitale og analoge målesystemer.
  11. Regulatorer.
  12. Pådragsorganer.
  13. Roboter.
  14. Målinger.
  15. Feilsøking.
  16. Regelverk og normer, installasjon.
  17. Regelverk og normer, kommunikasjon.
  18. Vedlikeholdssystemer.
  19. Bedrift og samfunn.
  20. Føre logg.