- Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere fordelingsanlegg for mindre industrianlegg, basert på ulike spenningssystemer og installasjonsmetoder og med tilhørende jordingssystemer.
Gjennomføring: Dette er et meget stort og omfattende læreplanmål som i praksis krever en ganske omfattende opplæring i teori og praksis rundt det som går på installasjon av elektriske anlegg. Når ordet «fordelingsanlegg» er brukt så tyder dette kanskje på at dette også omfatter elektriske bygningsinstallasjoner etter FEL/NEK400. En mer nærliggende arbeidsutførelse for en automatiker vil kanskje være å gjennomføre elektriske installasjoner på maskiner etter Maskinforskriften/NEK-EN-60204-1. Eleven bør da kjenne til og kunne utføre elektriske installasjoner ut i fra disse to regelsettene. - Vurdere ulike start- og reguleringsmetoder for en trefase asynkronmotor, planlegge, montere, dokumentere og sette i drift minst to av startmetodene.
Gjennomføring: Her må eleven kjenne til den generelle teorien rundt start og reguleringsmetoder for trefase asynkronmotorer. Dessuten så kan det kanskje være hensiktsmessig med en praksisopplæring i forhold til holdekrets (nullstrømsbryter) og start ved hjelp av frekvensomformer. - Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere elektriske system forsynt fra transformator tilkoblet ulike belastningstyper.
Gjennomføring: Her kan det kanskje i utgangspunktet være litt vanskelig å skille mellom mål 1 og mål 3 ettersom alle «elektriske system» er forsynt fra transformator. NEK-EN-60204-1 inneholder et særskilt krav om bruk av skilletransformator i forbindelse med styringssystemer. Man kan kanskje oppfyle dette læreplanmålet ved at eleven lærer å sette opp et styringssystem etter en skilletransformator, slik at eleven behøver å lære både teori og praksis rundt dette. - Gi brukerveiledning på elenergisystemene og utstyret.
Gjennomføring: Kan gjennomføres i sammenheng med tverrfaglige læringsoppdrag. Kan også gjennomføres tverrfaglig i forhold til norskfaget. - Bruke digitale verktøy for å produsere skjemaer og tegninger.
Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer». - Måle elektriske størrelser i elenergisystemene og utstyret, og vurdere måleresultatene.
Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag. - Feilsøke på elenergisystemene og utstyret etter koblings- og driftsfeil, og loggføre feilsøkingsarbeidet.
Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag. - Risikovurdere og sluttkontrollere det arbeidet som utføres, og vurdere kvaliteten av eget arbeid.
Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag. - Bruke faglig presist språk om elenergisystemer og utstyr tilpasset brukere, supportpersonell, kolleger og representanter fra andre fagområder.
Gjennomføring: Kan gjennomføres i sammenheng med tverrfaglige læringsoppdrag. Kan også gjennomføres tverrfaglig i forhold til norskfaget. - Utføre arbeidet på elenegisystemer og utstyr fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon.
Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag. - Utføre arbeidet på elenergisystemer og utstyr i overensstemmelse med gjeldende sikkerhetsforskrift.
Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag. - Utføre arbeidet i overensstemmelse med rutiner for kvalitetssikring og internkontroll.
Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag.
Elenergisystemer – Kort oppsummert og i stikkords form:
- Planlegging og installasjon av elektriske fordelingsanlegg.
- Start og regulering av trefasemotor.
- Lokale elektrisk system med leveranse fra transformator.
- Å gi brukerveiledning på systemene.
- Dokumentere ved bruk av teknisk tegning.
- Gjennomføre praktiske målinger.
- Gjennomføre feilsøkinger.
- Gjennomføre risikovurdering og vurdering av eget arbeid.
- God bruk av språk.
- Gjennomføre med fagmessig utførelse og i henhold til regelverket.
- Praktisk arbeidsutførelse iht sikkerhetsforskrift.
- Gjennomføre kvalitetskontroll og arbeide ut i fra prinsipper for internkontroll.