Elenergisystemer

  1. Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere fordelingsanlegg for mindre industrianlegg, basert på ulike spenningssystemer og installasjonsmetoder og med tilhørende jordingssystemer.
    Gjennomføring: Dette er et meget stort og omfattende læreplanmål som i praksis krever en ganske omfattende opplæring i teori og praksis rundt det som går på installasjon av elektriske anlegg. Når ordet «fordelingsanlegg» er brukt så tyder dette kanskje på at dette også omfatter elektriske bygningsinstallasjoner etter FEL/NEK400. En mer nærliggende arbeidsutførelse for en automatiker vil kanskje være å gjennomføre elektriske installasjoner på maskiner etter Maskinforskriften/NEK-EN-60204-1. Eleven bør da kjenne til og kunne utføre elektriske installasjoner ut i fra disse to regelsettene.
  2. Vurdere ulike start- og reguleringsmetoder for en trefase asynkronmotor, planlegge, montere, dokumentere og sette i drift minst to av startmetodene.
    Gjennomføring: Her må eleven kjenne til den generelle teorien rundt start og reguleringsmetoder for trefase asynkronmotorer. Dessuten så kan det kanskje være hensiktsmessig med en praksisopplæring i forhold til holdekrets (nullstrømsbryter) og start ved hjelp av frekvensomformer.
  3. Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere elektriske system forsynt fra transformator tilkoblet ulike belastningstyper.
    Gjennomføring: Her kan det kanskje i utgangspunktet være litt vanskelig å skille mellom mål 1 og mål 3 ettersom alle «elektriske system» er forsynt fra transformator. NEK-EN-60204-1 inneholder et særskilt krav om bruk av skilletransformator i forbindelse med styringssystemer. Man kan kanskje oppfyle dette læreplanmålet ved at eleven lærer å sette opp et styringssystem etter en skilletransformator, slik at eleven behøver å lære både teori og praksis rundt dette.
  4. Gi brukerveiledning på elenergisystemene og utstyret.
    Gjennomføring: Kan gjennomføres i sammenheng med tverrfaglige læringsoppdrag. Kan også gjennomføres tverrfaglig i forhold til norskfaget.
  5. Bruke digitale verktøy for å produsere skjemaer og tegninger.
    Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer».
  6. Måle elektriske størrelser i elenergisystemene og utstyret, og vurdere måleresultatene.
    Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag.
  7. Feilsøke på elenergisystemene og utstyret etter koblings- og driftsfeil, og loggføre feilsøkingsarbeidet.
    Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag.
  8. Risikovurdere og sluttkontrollere det arbeidet som utføres, og vurdere kvaliteten av eget arbeid.
    Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag.
  9. Bruke faglig presist språk om elenergisystemer og utstyr tilpasset brukere, supportpersonell, kolleger og representanter fra andre fagområder.
    Gjennomføring: Kan gjennomføres i sammenheng med tverrfaglige læringsoppdrag. Kan også gjennomføres tverrfaglig i forhold til norskfaget.
  10. Utføre arbeidet på elenegisystemer og utstyr fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon.
    Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag.
  11. Utføre arbeidet på elenergisystemer og utstyr i overensstemmelse med gjeldende sikkerhetsforskrift.
    Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag.
  12. Utføre arbeidet i overensstemmelse med rutiner for kvalitetssikring og internkontroll.
    Gjennomføring: Gjennomføres tverrfaglig i forhold til faget «automatiserte systemer» og i tilknytning til gjennomføring av tverrfaglige læringsoppdrag.

 

Elenergisystemer – Kort oppsummert og i stikkords form:

  1. Planlegging og installasjon av elektriske fordelingsanlegg.
  2. Start og regulering av trefasemotor.
  3. Lokale elektrisk system med leveranse fra transformator.
  4. Å gi brukerveiledning på systemene.
  5. Dokumentere ved bruk av teknisk tegning.
  6. Gjennomføre praktiske målinger.
  7. Gjennomføre feilsøkinger.
  8. Gjennomføre risikovurdering og vurdering av eget arbeid.
  9. God bruk av språk.
  10. Gjennomføre med fagmessig utførelse og i henhold til regelverket.
  11. Praktisk arbeidsutførelse iht sikkerhetsforskrift.
  12. Gjennomføre kvalitetskontroll og arbeide ut i fra prinsipper for internkontroll.